neolaia.gr - Το στέκι των νέων!

Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2008

ΒΟΥΤΙΑ ΑΠΟ ΨΗΛΑ ΣΕ ΜΟΛΥΒΕΝΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ


Ποιος θα πιστευε πως εν ετη 2008 το αγαπημενο τραγουδι των Ενδελεχεια θα ταιριαζε γαντι στην παγκοσμια ναυτιλια.Η περιοδος των παχιων αγελαδων εχει περασει ανεπιστρεπτη. Μια περιοδος κατα την οποια οι εφοπλιστες παγκοσμιος εγιναν "filthy rich", οικονομικοι παικτες με την μεγαλυτερη ρευστοτητα στον πλανητη. Ρευστο που επενδυθηκε ποικιλοτροπος. Για παραδειγμα οι Ελληνες εφοπλιστες επενδυσαν στον χωρο της ναυτιλιας με new-buildings, στα ΜΜΕ με αγορες καναλιων και περιοδικων,στον αθλητισμο με τρανταχτα παραδειγματα την ΠΑΕ Παναθηναικος,την ΚΑΕ Ολυμπιακος και παραλιγο την ΠΑΕ ΑΕΚ, αλλα και στο Real Estate και την παραγωγη ενεργειας.
Αυτη η περιοδος ομως φαινεται οτι περασε για τα καλα και οι εφοπλιστες καλουντε σημερα να επιβεβαιωσουν το οτι ο καλος ο καπετανιος στην φουρτουνα φαινεται. Μια φουρτουνα που μεταφραζεται σε μια κατακορυφη πτωση των ναυλων στα ξηρα φορτια. Στις 20 Μαιου 2008 ο δεικτης BPI(Baltic Panamax Index) ειχε φτασει στο υψηλοτερο τους ετους με 11,425 μοναδες ενω το Average Time Charter ηταν στα $91,710 την ημερα. Νουμερα που προκαλουν ιλιγγο, και στους παλιοτερους του χωρου ακουγονται σαν παραμυθια της χαλιμας. Παραλληλα για συγκεκριμενα ταξιδια, ειδαμε fixtures στα $120,000 την ημερα. Οταν ενα panamax μπορει να κανει break-even με ενα ποσο της ταξης των $20,000 την ημερα, you do the math για τα ημερισια κερδη των εφοπλιστων.
Σημερα ομως, σχεδον τεσσερις μηνες απο το El Dorado της ναυτιλιας, ο BPI ειναι στις 2,102 μοναδες ενω το Average Time Charter εχει βυθιστει στα $17,035 την ημερα. Ας μην μιλησουμε για τα fixtures που παιζουν απο $15,000 μεχρι $25,000 την ημερα. "Οτι φτιαχνω κι'οτι χαλασα,βουτια απο ψηλα σε μολυβενια θαλασσα". Σοφα λογια απο τους Ενδελεχεια.
Το πιο ανησυχιτικο της υποθεσης ειναι οτι κυκλοι της αγορας πιστευουν οτι αυτη η πτωση δεν οφειλεται σε μεγαλο βαθμο στην χρηματοπιστοτικη κριση της God Bless America αλλα και στο ευρυτερο οικονομικο κλιμα της εποχης. Ο κυριος λογος συμφωνα με τους ψιθυρους της αγορας ειναι ο δρακος της παγκοσμιας οικονομιας, η Κινα. Οι αξιοι απογονοι του Μαο χρησιμοποιουν το προσχημα οτι κατα την περιοδο των Ολυμπιακων Αγωνων η παραγωγικη διαδικασια "μπηκε στον παγο" και τωρα εχουν ικανα αποθεματα μεταλευματων που τους καλυπτουν ωστε να μην χρειαζονται εισαγωγες. Και "Οοο τι συμπτωση" ριχνουν και τα ναυλα. Τα αλανια ομως της ναυτιλιας δεν το τρωνε τοσο ευκολα το παραμυθι. Λενε οτι τα Κινεζακια παιζουν βρωμικα και ασυνειδητα παιχνιδια, ριχνοντας με τον τροπο αυτο τα ναυλα και κερδιζοντας χρονο μεχρι να παραλαβουν τα new-buildings που περιμενουν ωστε να μπορουν να κινουν σε μεγαλο βαθμο μονοι τους τα φορτια τους.
Τα επομενα επεισοδια στο σηριαλ της ναυλαγορας ουτε καν οι βετερανοι του επαγγελματος δεν μπορουν να προβλεψουν. Αν συνυπολογισουμε και τον τεραστιο αριθμο καινουργιων πλοιων που θα πεσουν στην θαλασσα τα επομενα χρονια και που σιγουρα θα πιεσουν τα ναυλα προς τα κατω, τοτε το μονο σιγουρο ειναι οτι το μελλον μας επιφυλασει αγωνια, συγκινησεις και ανατροπες. Λετε και ενα Happy Ending??????

Καπετανιος

1 σχόλιο:

mavalexis είπε...

Βλέπω κάπτεν το ρεπτοράζ σου συμπίπτει με όσα λέγαμε και μαζί το τελευταίο διάστημα! Πάντως πολύ κατατοπιστικό το άρθρο σου!