neolaia.gr - Το στέκι των νέων!

Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2009

Οι Πειρατες του Κολπου του Αντεν











Οχι δεν προκειται για την συνεχεια της επιτυχημενης ταινιας με τον Τζωνυ Ντεπ. Η πειρατια ειναι ενα απο τα πλεον καυτα προβληματα στην ναυτιλια σημερα. Ενα προβλημα βεβαια που δεν σταματησε ποτε να απασχολει την ναυτιλια, εστω και αν για οσους δεν ειναι μεσα στον χωρο μπορει να ακουγεται καινουργιο. Βεβαια οι σημερινοι πειρατες καμια σχεση δεν εχουν με τους ρομαντικους τυχοδιωκτες που βλεπουμε στις ταινιες στο σινεμα.
Εδω μιλαμε για οργανωμενους εγκληματιες, σε πολλες περιπτωσεις βαρια οπλισμενους ακομα και με ρουκετες, που εχουν σαν σκοπο την καταληψη του πλοιου και την απαιτηση λυτρων απο τους πλοιοκτητες.
Ενω στο παρελθον οι πειρατες προερχονταν και επιχειρουσαν στην θαλασσια περιοχη της Ινδονισιας,Μαλαισιας και Σιγκαπουρης (γνωστο λιμερι των πειρατων αποτελουσε και αποτελει το Malaka Straight), σημερα το προβλημα εχει μεταφερθει στον Κολπο του Αντεν. Μιλαμε για μια θαλασσια περιοχη γυρω απο την Υεμενη, την Σομαλια και το Ντζιμπουτι στην Αφρικη. Οι πειρατες προερχονται απο την Σομαλια και εκμεταλευομενοι την πληρη διαλυση της χωρας, εχουν στησει τις βασεις τους σε παραθαλασσια χωρια και με τα καταλληλα σκαφη μπορουν και επιχειρουν πολλα μιλια μακρια. Συνηθως υπαρχουν μεγαλα mother-ships στα οποια υπαρχουν πανω εφοδια,οπλα πειρατες και ειναι διασκορπισμενα σε διαφορα σημεια στον κολπο. Γυρω τους υπαρχουν καποια μικροτερα σκαφη τα οποια αφου οπλιστουν και επαντροθουν κανουν τις επιθεσεις στα διερχομενα πλοια. Σημειωστε οτι οι πειρατες ειναι ντοπιοι πολεμαρχοι οι οποιοι ειναι πια τοπικοι ηρωες και εχουν στον ελεγχο τους μικρους στρατους και ολοκληρα χωρια. Στην πλειοψηφια τους οι επιθεσεις δεν καταληγουν και σε καταληψη του πλοιου,ειτε γιατι το πληρωμα χρησιμοποιει μανικες νερου με πιεση ή αλλα μεσα για να εμποδισουν την επιβιβαση των πειρατων, ειτε γιατι το πλοιο αυξανει ταχυτητα και κανει μανουβρες που δυσκολευουν το εργο των πειρατων,ειτε τελος γιατι επεμβενει αμεσα καποιο πολεμικο πλοιο απο την διεθνη δυναμη που εδω και αρκετο καιρο κανει περιπολιες στην περιοχη. Οταν ομως οι πειρατες καταφερουν και καταλαβουν καποιο πλοιο,συνηθως το οδηγουν σε καποιο κρυφο αγκυροβολιο κοντα στην βαση τους και ξεκινουν διαπραγματευσεις με την πλοιοκτητρια εταιρια για λυτρα τα οποια πολλες φορες και αναλογα με τον τυπο του πλοιου και το φορτιο του μπορουν να φτασουν τα δεκαδες εκατομυρια δολαρια.Παντως μεχρι σημερα οι διαπραγματευσεις κρατιουνται μυστικες και σπανια μαθαινουμε απο επισημα χειλη ακριβη ποσα που δοθηκαν για την απελευθερωση των πλοιων.Μεχρι τα τελη Οκτωβριου,ειχαμε 306 επιθεσεις παγκοσμιος ενω περσι ολο τον χρονο ειχαμε 293. Επισης ειχαμε μια αυξηση της ταξεως του 200% στην χρησιμοποιηση οπλων σε αυτες τις επιθεσεις. Απο τις 306 επιθεσεις παγκοσμιος μεχρι τωρα,οι 147 εγιναν στις ακτες της Σομαλιας και στον Κολπο του Αντεν. Το θετικο βεβαια ειναι οτι φετος εχει μειωθει ο αριθμος των επιτυχημενων επιθεσεων. Περσι σε καθε 6 επιθεσεις,ειχαμε μια επιτυχημενη καταληψη πλοιου.Φετος ο αριθμος αυτος εχει κατεβει σε μια επιτυχημενη καταληψη σε καθε 9 επιθεσης, κυριως λογο της παρουσιας της παγκοσμιας ναυτικης δυναμης αλλα και του αυξημενουν βαθμου ετοιμοτητας απο τα πληρωματα των πλοιων. Βεβαια ο αριθμος παραμενει παρα πολυ υψηλος,ειδικα αν συνυπολογισουμε τον μεγαλο αριθμο πλοιων που περνανε καθημερινα την περιοχη. Αλλο ενα ενδιαφερον στατιστικο που μας δινει το International Marine Bureau(IMB) ειναι οτι μεχρι το τελος του Σεπτεμβριου ειχαμε παγκοσμιος 114 επιβιβασεις πειρατων σε πλοια,34 καταληψεις πλοιων,88 πλοια δεχτηκαν πυρα,661 ατομα παρθηκαν ως ομηροι,12 απηχθησαν,6 σκοτωθηκαν και 8 αγνοουνται.
Η αντιμετωπιση αυτου του προβληματος δεν ειναι κατι απλο. Ενα μεγαλο ζητημα ειναι ποιος θα αναλαβει το κοστος για τα πολεμικα σκαφη που αναγκαζονται και περιπολουν στην περιοχη. Προς το παρον τα πραγματα κυλουν ομαλα αλλα γκρινιες υπαρχουν συχνα απο τα κρατη που εχουν στειλει σκαφη στην περιοχη. Αλλο ενα ζητημα ειναι το νομικο κομματι της υποθεσης. Ποια χωρα εχει την δικαιωδωσια να δικασει οσους απο του πειρατες πιανονται. Λογο αυτου του κολληματος,πειρατες αφου συλληφθουν απο καποιο πολεμικο πλοιο αφηνονται ελευθεροι αφου πρωτα τους κατασχεθουν τα οπλα και τα σκαφη.
Περα απο τα προβληματα,γεννιουνται και καποια ερωτημα απο την δραση των πειρατων. Ενα πρωτο ερωτημα ειναι πως σε μια εποχη με εξυπνα οπλα και δορυφορους,δεν μπορουν οι μεγαλες δυναμεις να εντοπισουν τους πειρατες ειτε στην θαλασσα ειτε και στις παραθαλασσιες βασεις τους.Κατι ακομα ειναι ποιους εξυπηρετει η υπαρξη αυτων των πειρατων. Σιγουρα παντως οι Ασφαλιστηκες εχουν αυξησει τα ασφαλιστρα για πλοια που περνουν απο την περιοχη.Επισης εχουν εμφανιστει στον χωρο εταιριες με μισθοφορους που επιβιβαζονται στα πλοια και τα προστατευουν οταν περνανε υποπτες περιοχες. Μηπως τελικα οι πειρατες αποτελουν δικαιολογια για την υπαρξη στρατιωτικης δυναμης στην περιοχη??

Υ.Γ.Την ωρα που εγραφα αυτο το αρθρο,μαθευτηκε οτι το ελληνικων συμφεροντων πλοιο Φιλιτσα με σημαια Marshall Islands δεχτηκε επιθεση και τελικα κατεληφθει απο σομαλους πειρατες ανατολικα του Μογκαντισου στην Σομαλια.Το πλοιο εχει 22 μελη πληρωμα εκ των οποιων ειναι 3 ελληνες και 19 φιλιππινεζοι.Ας ευχηθουμε ολοι να ειναι καλα και να εχει αισιο τελος η περιπετεια τους.

1 σχόλιο:

mavalexis είπε...

Πολλά είναι τα συμφέροντα που μπορεί να εμπλέκονται και μπορεί όντως να παίζει και η αξιολόγηση κάποιων δυνάμεων της περιοχής ως τομέα που θέλουν να διατηρούν στα πλαίσια γεωπολιτικού ανταγωνισμού αυξημένη στρατιωτική παρουσία!